Rostselmash kombaini Skaitļos un faktos |
||||
Šodien kompānijas Rostselmash produkcija veido 17% no visas pasaulē saražotās lauksamniecības tehnikas, bet rūpnīcas tehnika tiek izmantota gandrīz 60 valstīs. Tas ir likumsakarīgi, jo, ņemot vērā Rostselmash kombainos izmantotos inovatīvos risinājumus, parametrus un cenu, daudzi fermeri pasaulē izvēlās Krievijas uzņēmuma tehniku. |
||||
Rostselmash piedāvā 15 labības novākšanas kombainu modifikācijas,
kuras ir sadalītas 4 sērijās: TORUM, RSM, ACROS, VECTOR. Kā zināms,
Latvijā, ņemot vērā relatīvi nelielās apstrādājamās platības,
vispopulārākie ir VECTOR un RSM 161. |
||||
VECTOR 425 optimāls risinājums nelieliem laukiem. Ņemot vērā to, ka mašīna vidēji sezonā apstrādā 750 ha, kā arī nelielās uzturēšanas izmaksas un ekonomiskumu, kombains ir visefektīvākais līdzeklis, lai zemnieku saimniecībās risinātu dažādus uzdevumus. |
||||
Īpašnieka viedoklis Aivars Ķeveris ZS Bļodari Es iegādājos VECTOR 425 kombainu 2016.gadā. Sākumā bija šaubas, taču pēc Rostselmash rūpnīcas apmeklējuma tās zuda. Uzņēmumā tiek nodrošināts pasaules ražošanas līmenis ar vairāku posmu kvalitātes kontroli. Kombainos tiek izmantotas vairāku slavenu piegādātājfirmu importētās sastāvdaļas. Sākumā arī mulsināja elektronikas un ekoloģisko ierīču, piemēram, sodrēju filtra, esamība. Taču bažām nebija pamata. Elektronika atviegloja darbu, nevis to sarežģīja. Pašdiagnostikas un apziņošanas sistēma ļauj izvairīties no daudzām ekspluatācijas kļūmēm, novēršot iespējamos sarežģījumus un līdz ar to arī tehnikas dīkstāvi. |
||||
|
||||
Sodrēju filtram nav nepieciešama īpaša uzmanība: kombaina dzinējs darbojas augstos apgriezienos, tāpēc filtrs tiek labi izdedzināts. Iepriecināja veiksmīgais dzinējs, kas ir pietiekami jaudīgs, lai darbotos bez pārslodzes, kas nodrošina nelielu degvielas patēriņu: ar vienu tvertni var nostrādāt visu dienu. Turklāt jaudas rezerve uzlabo produktivitāti. Kombains ir efektīvs darbā: ātra izkraušana, teicami izkūlumi, tīri graudi. Atsevišķi ir jāuzteic pļaujmašīna ar reljefa adaptācijas funkciju. Operatoram tiek nodrošināts visaugstākais komforts: kabīne ir klusa un vēsa. Esmu nostrādājis uz kombaina vienu sezonu un varu droši apgalvot, ka pirkums sevi pilnībā attaisnoja. | ||||
RSM 161 |
||||
Labības novākšanas kombains RSM 161 ir paredzēts visu tradicionālo graudu kultūru − vārpu, pākšaugu, eļļu, putraimu un rušināmkultūru − novākšanai. Efektīvā mašīna ar jaudu 45 t/h sezonas laikā spēj apstrādāt līdz 2 000 ha. |
||||
Vienkārša aritmētika Iepriekš tika minēts, ka RSM 161 kombaina jauda ir aptuveni 45 t/h. Pārvērtīsim to saprotamākos skaitļos. Pēc dažādām tehnoloģijām no 1 kviešu kilograma var iegūt 1.2-1.8 kg maizes. Ņemot vidējo rādītāju 1.5 kg, sanāk, ka stundā RSM 161 kombains dos tādu kviešu daudzumu, no kura var pagatavot 67 500 kg maizes. Vai arī 45 kviešu tonnas, kas ir 281 250 makaronu izstrādājumu porcijas un gandrīz 450 000 litri alus. |
||||
|
||||
Tehnoloģijas Daži īpaši risinājumi: RSM 161 tehniskie mezgli ir izvietoti maksimāli tālu viens no otra, kuļmašīna ir garāka. Ņemot to vērā, nokultā masa virzās pa lēzenu trajektoriju bez straujām kustības virziena maiņām, kas bojā graudu un salmu kvalitāti. Īpaši pieminams ir kuļkurvis: tas ir vienots, nepārtraukts zem visiem darba mezgliem, un tam ir unikālas regulēšanas iespējas. Kuļamās kultūras caurlaidības parametrus var regulēt ne tikai kuļkurvja ieejā un izejā, bet arī tā centrālajā daļā: zem cilindra. Rezultātā, kuļot sausu labību (kas sagādā problēmas trumuļu mašīnām), var uzstādīt regulējumus, kuri samazina salmu bojājumus. Šajā gadījumā salmi neaizsprostos tīrītāju un nesamazināsies kombaina efektivitāte. Kāpēc tīrīšanas sistēma tiek saukta par 5D? Tās darboties spēja ir atkarīga no leņķa, kurā strādā kombains. Pirmkārt, sieti, izņemot ierasto turp-atpakaļ gaitu, var kustēties arī pa diagonāli. Tas ir 3D. Ventilatora apgriezieni mainās atkarībā no situācijas: ja kombains brauc uz leju, gaisa plūsma palielinās, ja uz augšu samazinās. Tas ir 4D. Un, visbeidzot, 5D tas ir risinājums, kurš inovāciju konkursā ieguva godalgotu vietu: sietu spraugas nav vienmērīgas, bet saskaņā ar noteiktu algoritmu var mainīties. Pasaules speciālisti šādas sistēmas atzīst par perspektīvām. |
||||
Ko saka Vācijā |
||||
|
||||
«Krievijas raķete rietumu graudam» (Russische Rakete
für westliches Getreide) raksts ar šādu nosaukumu tika publicēts
populārajā specializētajā vācu žurnālā «Profi» (www.profi.de).
Vērtējumu sniedza nevis teorētiķi, bet gan praktiķi: tie, kuri
ikdienā strādā ar kombainu RSM 161. Turpinājumā daži fragmenti. «... lielu iespaidu atstāja darbības parametri: jauda aptuveni 45 t/h, izkraušanas ātrums līdz 120 l/sek un ļoti tīri graudi, pateicoties sistēmai, kuru konstruktori nodēvēja par «5D separāciju». Sezonā šāds kombains spēj apstrādāt līdz 2000 ha. Agromašīna nebaidās no smagiem apstākļiem: liela mitruma un labības blīvuma, taču galvenais tas neietekmē graudu kvalitāti. Kombains ir ātrs gan darbā, gan transportēšanā: tā ātrums ir 40 km/h.» «... kabīne ir par 30% platāka, ļoti klusa, ar dzesējamiem nodalījumiem. 16 gaismas diožu lukturi nakti pārvērš dienā. Droši vien, ka pļaujmašīnas pārredzamība būtu labāka, ja priekšējā stikla izliekums būtu lielāks. Taču tā ir piekasīšanās sīkumiem..» «... mēs jokojot nodēvējām kombainu par raķeti, un tam ir savs pamats. Ņemot vērā parametru un cenas attiecību, RSM 161 ienāca rietumu tirgū strauji kā raķete. Īpaši ņemot vērā to, ka atbilstība TIER 4 standartiem tam dod zaļo gaismu.» |
||||
Kopsavilkums |
||||
Kristaps Zurkovs SIA Kombainserviss Gulbenes servisa centra tehniskais speciālists VECTOR kombaini tiek ražoti kopš 2004.gada, bet RSM 161 no 2014.gada. Tas ir pietiekams laiks, lai rastos priekšstats par tiem. Priecē tas, ka nav lielu problēmu. Protams, galvenokārt ekspluatācijas kļūdu dēļ gadās nelieli defekti. Kā zināms, ir jāregulē siksnu un ķēžu spriegums, taču ne vienmēr tas tiek darīts pareizi: ir bijuši gadījumi, kad nepietiekama siksnas nospriegojuma dēļ lūza gliemežskrūve. Gliemežskrūves robainās ķēdes un citi mezgli ir jāieeļļo, taču jākontrolē eļļas daudzums, lai detaļas neapliptu ar netīrumiem. Ir bijuši gadījumi, kad siksnas zaudē elastīgumu pirms paredzētā nolietojuma termiņa. Iemesls kombaina darbības sākšana zemākos apgriezienos, nekā iesaka ražotājs. Taču tie ir maznozīmīgi bojājumi, un mūsu tehniskais centrs palīdz kombainu īpašniekiem risināt šos jautājumus, kā arī sniedz konsultācijas, lai problēmas neatkārtotos nākotnē. |
||||
|
||||
Gliemežskrūves robainās ķēdes ir jāieeļļo ar mēru. |
||||
Interesants fakts: pie vecās tehnikas pieradušie
zemnieki pret mūsdienu inovatīvajiem kombainiem izturas skeptiski:
tie esot pārāk sarežģīti, būs vienas vienīgas galvassāpes. Arī
ekoloģiskās ierīces sarežģī konstrukciju. Īpašnieki interesējās par
to, cik ātri aizsērēs sodrēju filtrs un kādas tam būs sekas. Prakse
liecina, ka filtrs neaizsērē: tādi gadījumi nav zināmi. Kombains
darbojas augstos apgriezienos, līdz ar to darba procesā filtrs tiek
labi izdedzināts. Šaubas zūd tad, kad cilvēki sāk strādāt ar jauno tehniku un redz, ka tā ir vienkāršāka ekspluatācijā. Arī komfortam ir nozīme: jo mazāk nogurst operators, jo augstāka ir darba kvalitāte. Kas attiecas uz izturību, tad, ievērojot ražotāja ieteikumus un korekti apkopjot tehniku, tā neliek vilties. |
||||
|
||||
Pārbraucot no lauka uz lauku, pļaujmašīnu ir ieteicams fiksēt: tam ir paredzēti speciāli mehānismi. Pretējā gadījumā var sabojāt reljefa kopēšanas sistēmas atsperes. |
||||
|
||||
Par rūpnīcu Lai novērtētu tehnikas kvalitāti, pietiek redzēt ražošanas procesu: sertificētā ražošana darbojas visaugstāko un modernāko mūsdienu pasaules standartu līmenī. Tiek izmantotas labākās rezerves daļas no ārzemēm. Klienti tiek aicināti par to pārliecināties. Katrā ražošanas posmā tiek veikta kvalitātes kontrole. Atsevišķas ievērības vērta ir diennakts režīmā strādājošā presēšanas-piegriešanas rūpnīca uz Rostselmash bāzes. Tas ir lielākais lāzeraprīkojuma parks Krievijā, kurš piegādā izejvielas ne tikai iekšējām vajadzībām, bet arī vadošajiem Krievijas un Eiropas automobiļu un sadzīves tehnikas ražotājiem. |
||||
Lielo mašīnu ražotnē viss ir liels. Piemēram, noliktavu komplekss, kurš pilda arī loģistikas centra funkcijas, ir ne tikai gudri organizēts, bet arī pārsteidz ar izmēriem: tā laukums ir 33 km². Lai saprastu, cik tas ir daudz, var iedomāties 5.5 x 6 km lielu kvadrātu. Citiem vārdiem sakot, tie apmeklētāji, kuri rūpnīcā bija pirmo reizi, ir pārsteigti par apjomiem un augsto līmeni. | ||||
|
||||
|
||||
Pagātne un mūsdienas Par oficiālo Rostselmash dibināšanas gadu tiek uzskatīts 1929.gada 21.jūlijs. 1930.gadā tika izgatavots pirmais Krievijas kombains. Vēl pēc gada tika pabeigta divu pilnīgākas konstrukcijas kombainu montāža, kuri salīdzinājumā ar analogiem no ASV uzrādīja labākus rādītājus. Turklāt, atšķirībā no amerikāņu mašīnām Rostselmash tehnika varēja novākt ne tikai labību, bet arī saulespuķes, kukurūzu un prosu. Pateicoties 1932.gadā sāktajai Rosteslmash kombainu ražošanai, Krievija pārstāja to importu un sāka eksportu. |
||||
|
||||
1930.gada jūlijs: pirmais Rosteslmash kombains tiek novietots uz platformu un dodas ikdienas darbā. |
||||
Mūsdienās Rosteslmash pozīcijas ir drošas. Uzņēmuma darbības laikā ir saražoti vairāk nekā 2 700 000 kombainu, bet ik gadu eksportētas aptuveni 800 mašīnas. Kompānija strauji attīstās. Pēc Forbes versijas, 2016.gadā Rostselmash kāpums Krievijas uzņēmumu vidū bija par 12 pozīcijām, uzrādot pozitīvu dinamiku ienākumos. | ||||
sagatavots: brauc.com; car-use.lv ®